Jeden z najbardziej dramatycznie wyglądających wypadków w historii lotnictwa wojskowego NRD. Samolot MiG-u-21SPS i jego bohaterski pilot próbujący do ostatniej chwili opanować maszynę, płacąc za to najwyższą cenę.

Rankiem 14 stycznia 1974 r. podczas podejścia do lądowania w bazie Cottbus w MiG-u-21SPS (n/b 849) prowadzonym przez majora Petera Makowicka doszło do awarii silnika, który natychmiast przerwał pracę. Pilot myśliwca otrzymał przez radio rozkaz do katapultowania się, jednak nie usłuchał polecenia. Nie zrobił tego bez powodu – samolot znajdował się wówczas dokładnie nad rozległą fabryką tekstyliów, w której znajdowało się tysiące zatrudnionych tam pracowników. Pilot postanowił jednak spróbować wyprowadzić samolot w mniej zaludnione rejony miasta.

Dokładnie około godziny 10:15 maszyna wbiła się w fasadę pięciokondygnacyjnego budynku mieszkalnego. Samolot uderzył pomiędzy 2 i 3 kondygnacją, dosłownie wbijając się w ścianę. Przypuszczalnie pilot sądził, że uda mu się przeskoczyć nad dachem budynku, za którym rozciągała się już wolna przestrzeń, dlatego do końca chciał kontrolować samolot. Zabrakło mu jednak dosłownie kilkunastu metrów wysokości.

Na miejscu zginął wciąż pozostający w kokpicie major Makowicka. Kolejnymi ofiarami tego dramatycznego wypadku zostało 5 kobiet, szósta z kobiet w wyniku ciężkich obrażeń zmarła w szpitalu. Dodatkowo w sumie jeszcze 16 osób zostało rannych.

Co było przyczyną tej katastrofy? – Jak się później okazało po przeprowadzonych badaniach, od sprężarki silnika oderwała się wewnętrzna pokrywa dostępowa! Odpowiedzialny za obsługę samolotu technik nie przymocował tej pokrywy prawidłowo. Ponieważ tego ranka musiał kilka razy przygotowywać samolot w krótkim czasie do startu z powodu ciągłego przekładania godziny lotu, za ostatnim razem użył tylko 2 lub 3 zamiast 28 śrub łączących. Nie zdołano ustalić, czy zwyczajnie zapomniał o tym w pośpiechu przed startem, czy też miał nadzieję, że nic się nie stanie i lot będzie znowu odwołany.

Mechanik, którego obciążono winą za niedokręconą pokrywę został skazany na 5 lat więzienia. Pilot otrzymał pośmiertnie wysokie odznaczenie za ofiarną służbę. Fasadę budynku naprawiono w ciągu 2 dni (blok stoi do dziś i nosi ślady tej naprawy).
Państwowa agencja informacyjna ADN opublikowała jedynie krótki komunikat o katastrofie. Szczegóły, takie jak tożsamość i liczba ofiar, nie zostały opublikowane i można je było ustalić jedynie na podstawie akt Ministerstwa Bezpieczeństwa Państwa po zjednoczeniu Niemiec.

Wykonane w kwietniu 2018 roku zdjęcie miejsca gdzie uderzył samolot – wciąż wyraźnie widać jego ślad!
fot. Redrobsche, Wikimedia Commons

Katastrofa wywołała silne wzburzenie wśród mieszkańców Cottbus. Lokalne władze zażądały usunięcia jednostki myśliwców odrzutowych z lotniska w Cottbus. Pracownicy kombinatu tekstylnego zagrozili strajkiem. Matki nie chciały już zabierać dzieci do przedszkola znajdującego się w fabryce. Mieszkańcy zwracali się do rady miasta o mieszkania w innych częściach miasta. Prawdopodobnie z powodu tych skarg i obawy o dalsze wypadki w gęsto zabudowanych terenach Rada Obrony Narodowej NRD podjęła w 1975 roku decyzję o rozbudowie lotniska Holzdorf w celu późniejszego przeniesienia tam 1. Eskadry Myśliwskiej. Przeniesienie nastąpiło w 1982 r. Zamiast eskadry MiG-ów w Cottbus stacjonowała 3. Eskadra Śmigłowców Bojowych, co w powszechnej ocenie stanowiło mniejsze zagrożenie dla ludności.

Jeśli ktoś sam szukał by tego budynku, to znajduje się on w mieście Cottbus, przy ulicy Schmellwitzer Straße 2.

https://www.google.com/maps/place/Schmellwitzer+Str.,+03044+Cottbus,+Niemcy/@51.7746313,14.3349723,90m/data=!3m1!1e3!4m5!3m4!1s0x470875ac9824c2ad:0xeba47cfa9081960a!8m2!3d51.7838649!4d14.3358609

Autor: MS

Najlepsze i najtańsze wykrywacze metalu na początek jak i dla profesjonalisty! Szukacie wykrywacza dla siebie? – koniecznie zapoznajcie się z ofertą naszego sklepu! ..i napiszcie do nas po rabat!

Pewne wykrywacze z najwyższej półki dla początkujących i zaawansowanych… do tego sprzęt do kopaniakoszulkiKUBKImonety i wiele innych – zapraszamy!

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Dodaj proszę swój komentarz!
Tutaj wpisz swoje imię