Legendy o niemieckich Panterach w bagnach Czarnej Nidy, krążą i rozpalają wyobraźnię wielu eksploratorów od blisko 80 lat. Wcześniej w tym miejscu wydobyto dwie inne Pantery, czołgi to pozostałość po bitwie pod Lisowem z 1945 roku.

Trwające tydzień czasu poszukiwania niemieckiego czołgu zakończone. Można go wiązać z Bitwą pod Lisowem z 1945 roku, podczas której próbujący wycofać się Niemcy utracili wiele pojazdów pancernych w walce z napierającą Armią Czerwoną. Miało to miejsce podczas przeprawy pomiędzy Bieleckimi Młynami a Kuby Młynami. Wcześniej w tym miejscu (w 1990 i 2003 roku) wydobyto dwa kadłuby niemieckich Panter – legendy o kolejnych krążyły od lat… wreszcie udało się je potwierdzić. Jest to wyjątkowo rzadki czołg Bergepanther, prawdopodobnie jedyny taki egzemplarz na świecie.

Prace nad Czarną Nidą koło Morawicy były prowadzone od wtorku przez prywatne Muzeum Zabytków Techniki Wojskowej w Warszawie Panzer Farm przy wsparciu Pracowni Badań Historycznych i Archeologicznych POMOST. W sobotę udało się natrafić i wydobyć wrak czołgu Bergepanther, prace na miejscu natomiast powoli dobiegają końca.

„Prace związane z wydobyciem z Czarnej Nidy pozostałości niemieckich pojazdów z okresu II wojny światowej dobiegają końca. Nasi archeolodzy, wspólnie z ekipą Panzer Farm dokumentują odkryty pojazd pancerny Bergepanther Ausf. D, a także elementy czołgu PzKpfw IV oraz transportera opancerzonego Sd.Kfz. 251. Udało się wydobyć wiele części, które być może w przyszłości pozwolą na rekonstrukcję pojazdów. Na uwagę zasługują również elementy wyposażenia i przedmioty codziennego użytku żołnierzy.” – poinformował dziś POMOST

Czyli tak naprawdę wydobyto elementy trzech a nie jak dotychczas pisano jednego pojazdu!

Zdjęcia: Pracownia Badań Historycznych i Archeologicznych POMOST, PANZER FARM

Bergepanther to tak naprawdę czołg ewakuacyjny na bazie średniego czołgu Panther. Walczące na froncie czołgi Pantera i Tygrys spowodowały, że niemieckie dowództwo stanęło przed problemem ewakuacji rozbitych maszyn z pola walki. Stosowane dotychczasowo 18-tonowe ciągniki nie dawały rady z holowaniem nowych czołgów w trudnym terenie. Wyobraźcie sobie że by można holować ważącego niemal 70 ton Tygrysa Królewskiego, trzeba było użyć nawet trzech ciągników. Zakłady MAN, główny producent Panter zaprojektował i zbudował pierwsze 12 egzemplarzy Bergepanther, przystosowując podwozia czołgu Panther Ausf. D do nowych zadań. Między lipcem a grudniem 1944 roku Henschel wyprodukował 70 pojazdów tego typu opartych na Panther Ausf. A. Daimler-Benz wybudował dodatkowych Bergepanther Ausf. A w pierwszych miesiącach 1944 roku zanim zdecydowano, że produkcja ma trafić do zakładów Demag. W marcu 1944 roku Demag dostarczył swoją pierwszą Bergepanther Ausf. A. Produkcja tego modelu została zakończona w październiku tego samego roku, kiedy zaczęto montować wersję Ausf. G. Demag wyprodukował łącznie 168 sztuk obu typów pojazdu.

Najlepsze i najtańsze wykrywacze metalu na początek jak i dla profesjonalisty!

Pewne wykrywacze z najwyższej półki dla początkujących i zaawansowanych… do tego sprzęt do kopaniakoszulkimonety i wiele innych – zapraszamy!


1 KOMENTARZ

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Dodaj proszę swój komentarz!
Tutaj wpisz swoje imię

Comment moderation is enabled. Your comment may take some time to appear.