Dwie lokomotywy V-Class z 1885 roku zostały wydobyte z rzeki

Wydobycie lokomotywy z rzeki Oreti fot. Lumsden Heritage Trust

Po blisko sześciu latach starań, kilka dni temu udało się wydobyć drugą z angielskich lokomotyw V-Class z 1885 roku zatopionych w rzece Oreti w Nowej Zelandii.

Lokomotywa V-Class z 1885 należąca do New Zealand Rail

Dwie najbardziej nienaruszone lokomotywy klasy V na świecie zostały odkryte w pobliżu miasta Lumsden w południowej części Nowej Zelandii. Obie lokomotywy były zatopione w rzece Oreti – w sumie 6 lat trwały starania o ich wydobycie. Nie była to też prosta akcja, teren był znacznie podmokły a waga takiej lokomotywy nie licząc wypełniającą ją wodę z mułem to 34 tony. Pierwsza z nich została wydobyta w styczniu, druga natomiast 4 dni temu 28 lutego.

Zaprojektowane specjalnie dla New Zealand Rail i wyprodukowane w 1885 roku w Manchesterze lokomotywy V-Class miały zaspokoić rosnące w kraju potrzeby obsługi pasażerów i towarów. W 1927 roku w związku z swoim wiekiem stają się już niepotrzebne. Z braku miejsca do ich przetrzymywania i bardzo niskiej ceny złomu po I Wojnie Światowej, zostaje podjęta decyzja o zatopieniu lokomotyw i innego taboru kolejowego New Zealand Rail. Samo zatopienie sprzętu miało inny prozaiczny powód – ochronę przeciwpowodziową wokół rzek.

Pierwsza, wydobyta jeszcze w styczniu lokomotywa V-Class

O zatopionych lokomotywach przypomniano sobie po latach, pierwsza wydobyta sztuka jest już sporą atrakcją turystyczną. Na miejsce przyjechały już nawet specjalne wycieczki z Anglii, chcące zobaczyć ten niezwykły zabytek techniki. Druga wydobyta lokomotywa dołączy do tej pierwszej, a entuzjaści z Lumsden Heritage Trust mają nadzieję że uda się odnowić przynajmniej jedną z nich.

Tutaj znajdziecie filmik z wydobycia jednego z tych stalowych kolosów.

Najlepsze i najtańsze wykrywacze metalu na początek jak i dla profesjonalisty!

Pewne wykrywacze z najwyższej półki dla początkujących i zaawansowanych… do tego sprzęt do kopaniakoszulkiKUBKImonety i wiele innych – zapraszamy!

2 KOMENTARZE

  1. Czy autor mógłby wyjaśnić w jaki sposób wrzucenie tych lokomotyw do rzeki miało chronić przed powodziami? Zaciekawiło mnie to.

    • Też mnie to zaintrygowało, może stabilizując brzegi jako swego rodzaju wał? Trudno mi odpowiedzieć.

Skomentuj BM Anuluj odpowiedź

Dodaj proszę swój komentarz!
Tutaj wpisz swoje imię

Comment moderation is enabled. Your comment may take some time to appear.