Jermak – pierwsza na świecie jednostka typu „lodołamacz” i jego historia

0
Rosyjski lodołamacz Jermak pomaga w Gogland pancernikowi Apraksinowi wydostać się z lodu, 1900 rok. fot. Wikimedia Commons

Rosyjski lodołamacz Jermak (ros.Ермак) służył w sumie 64 lata. Była to pierwsza jednostka tego typu na świecie, mimo że służyła pod rosyjską banderą to została zbudowana w Anglii.

Statek został zbudowany w 1899 w stoczni w Newcastle. Nazwa upamiętniała atamana kozackiego – Jermaka Timofiejewicza, który pozyskał dla Rosji Syberię. Inicjatorem budowy jednostki był admirał Stiepan Makarow, który marzył o dotarciu lodołamaczem do bieguna północnego. Latem 1899 statek odbył pod jego dowództwem pierwszy rejs w głąb Arktyki i dotarł do 81°28′ szerokości geograficznej północnej.

Przed I wojną światową Jermak kruszył lody w Zatoce Fińskiej, przeprowadzając przez jej wody ponad tysiąc statków. W 1918 uczestniczył w operacji przeprowadzenia floty rewolucyjnej, zagrożonej przez Niemców i Finów, z Tallina i Helsinek do Kronsztadu. W latach 30. XX wieku rozpoczął pracę na północnej drodze morskiej. Od 1934 operował na Morzu Karskim i Morzu Łaptiewów.

W 1938 uczestniczył w akcji ratunkowej i ewakuacji załogi stacji dryfującej „Biegun Północny” na Morzu Grenlandzkim. Od 1941 do 1945 pełnił służbę na Bałtyku. Po zakończeniu II wojny światowej bazował w Murmańsku.

Wyłączono go z eksploatacji w 1963. Pod koniec służby nazywany był dziadkiem rosyjskich lodołamaczy. Wychowała się na nim duża liczba kapitanów rosyjskiej floty.

Jego parametry to: Wyporność – 8730 ton, długość – 97,5 metra, szerokość – 21,6 metra, moc maszyn – 9390 KM

Został ostatecznie zezłomowany w 1965 roku w Murmańsku.

Chcesz nas wesprzeć? Wejdź na nasz sklep i kup kubek, koszulkę czy inny produkt naszej marki.

Pewne wykrywacze z najwyższej półki dla początkujących i zaawansowanych… do tego sprzęt do kopaniakoszulkiKUBKImonety i wiele innych – zapraszamy!

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Dodaj proszę swój komentarz!
Tutaj wpisz swoje imię