Było o nich głośno ale jak wyglądają? – Pozostałości mostu Królewskiego w Krakowie zostały odkryte w trakcie prac remontowych na skrzyżowaniu ul. Krakowskiej, ul. Dietla i ul. Stradomskiej. Przeczytajcie skąd się tam wzięły i zobaczcie jak wyglądają.

Most Królewski – rycina Józefa Brodowskiego z 1820 r. Widok na Kazimierz, widoczne kościoły Bożego Ciała (po lewej) i św. Katarzyny (ponad mostem).

Na resztki mostu natrafiono w trakcie wykonywania otworów pod słupy trakcyjne. Natrafiono wtedy na przyczółki mostu z 1814 roku. Został on zbudowany zaraz po letniej powodzi która zniosła pochodzący jeszcze z XIII wieku drewniany most łączący Kraków z pobliskim Kazimierzem. Niewielu wie że jedno z koryt Wisły przebiegało właśnie przez dzisiejszą ulicę Dietla, przebieg rzeki jednak uregulowano a kłopotliwe koryto zostało zasypane.

Historia nieistniejącego mostu
Most Królewski (Pons Regalis, most Stradomski) jest to nieistniejący dziś most na również nieistniejącej już odnodze Wisły w Krakowie. Łączył on Stradom z Kazimierzem, znajdował się w miejscu dzisiejszych Plant Dietlowskich u wylotu ulic Stradomskiej i Krakowskiej. Miał konstrukcję drewnianą. Mianem most Królewski określano także całe przedmieście Stradom.

Pierwszy most powstał jako przeprawa przez wytyczone w XIII w. nowe koryto Wisły. Wraz z pierwotnym korytem (nazwanym później Zakazimierką) utworzyło ono bowiem wyspę, na której w 1335 roku król Kazimierz III Wielki założył miasto Kazimierz. Rozwój miasta niejako wymusił budowę mostu łączącego je z Wawelem. Zmiana głównego koryta Wisły oznaczała utratę znaczenia wcześniejszego przewozu pod Skałką. Zaszła natomiast konieczność budowy nowego traktu wiodącego do Bramy Grodzkiej pod Wawelem przez Wisłę na południe, w stronę Wieliczki (gdzie na początku XIV wieku znacznie wzrosła produkcja soli w związku z budową nowych szybów), Myślenic i dalej ku Węgrom. Most był cały moszczony drewnem lub brukowany, zaś teren wyrównano nasypami.

Wielka powódź i budowa nowego mostu
Most zniszczyła powódź dnia 26 sierpnia 1813 roku. Wówczas Wisła zalała Stradom, Kazimierz i Podgórze, zrywając również most Karola. Była to największa powódź, jaką odnotowały kroniki miejskie Krakowa. Most Stradomski został odbudowany według projektu Augusta Plasqude w latach 1824–1827 głównie z budulca pozyskanego ze zburzonej Bramy Grodzkiej. Posiadał murowane przyczółki i środkowy filar oraz 2 drewniane przęsła – to właśnie jeden z przyczółków odkryto w trakcie prac remontowych. Most ozdobiono żelazną balustradą oraz dwiema latarniami, dzięki czemu budził zachwyt wśród mieszkańców Krakowa.

W latach 1878–1880 postanowiono zasypać koryto Wisły przebiegające wzdłuż dzisiejszych Plant Dietlowskich, co spowodowało likwidację znajdującego się tam mostu Królewskiego, stanowiącego do wtedy najważniejszą przeprawę w mieście.

Odkryć przy pracach w Krakowie ciąg dalszy…
Dodatkowo w trakcie prac odkopano pozostałości po piwnicach domu który niegdyś stał przy ul. Dietla.

Interesuje Was historia Słowian lub Wikingów? Koniecznie sprawdźcie ofertę książek w naszym sklepie!

Pewne wykrywacze z najwyższej półki dla początkujących i zaawansowanych… do tego sprzęt do kopaniakoszulkiKUBKImonety i wiele innych – zapraszamy!


ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Dodaj proszę swój komentarz!
Tutaj wpisz swoje imię