Tiger 131 – czyli jak Brytyjczycy schwytali niemieckiego tygrysa w Tunezji (GALERIA+FILM)

0
czołg Tygrys 131 tank Tiger I
Tygrys 131 na pokazie TankFest w 2012 roku fot. Simon Q from United Kingdom (CC BY 2.0)

„Tiger 131” to niemiecki czołg ciężki Tiger I zdobyty przez brytyjski 48. Królewski Pułk Czołgów w Tunezji podczas II wojny światowej. Przechowywany obecnie w The Tank Museum w Bovington w Dorset w Anglii, jest jedynym działającym czołgiem Tiger I na świecie.

Konieczność budowy cięższych czołgów niż PzKpfw IV, powstała gdy Niemcy napotkali na froncie wschodnim radzieckie maszyny takie jak T-34 czy KW-1. Tiger I był więc całkiem sporym czołgiem w porównaniu do swoich poprzedników w niemieckiej armii. Jego pancerz sięgał 100 mm grubości, zapewniając świetną ochronę jak na tamte czasy, ważył ponad 50 ton. Wystarczającą siłę ognia jak na 1942 rok, zapewniła mu czołgowa wersja (KwK 36) słynnej przeciwlotniczej armaty kalibru 88 mm. Jej przeciwpancerne pociski z wolframowym rdzeniem przebijały pancerną płytę o grubości 110 mm z odległości 2 kilometrów.

Znany aliantom jako Tiger I, niemiecki model oznaczony był jako Panzerkampfwagen VI, Tiger I (H1), Sd.Kfz. 181. Bohater naszej historii został zbudowany w Kassel w Niemczech, kadłub wykonał Henschel, a wieżę wykonał Wegmann A. Czołg ukończono w styczniu lub lutym 1943 r. Z numerem podwozia 250122. Do Tunezji został wysłany między 12 marca a 16 marca. W kwietniu 1943 roku, czołg został przydzielony do plutonu nr. 3 w kompanii nr 1 504. Schwere Heerespanzerabteilung (niemiecki batalion czołgów ciężkich) w Tunezji podczas Kampanii Północnoafrykańskiej z wieżą numer 131, dzięki której stał się znany.

Tygrys w potrzasku

Gdy tylko Niemcy dowiedzieli się że alianci przygotowują się do wielkiego ataku na Tunis, przypuścili niszczycielski atak wyprzedzający w nocy z 20 na 21 kwietnia 1943 roku. W jednym czasie zaatakowali cztery punkty, w tym przełęcz po północnej stronie wzgórza zwanego Djebel Djaffa. Dwa Tygrysy i kilka innych czołgów przeszło przez tę przełęcz jeszcze przed świtem, jednak zostały stopniowo wyparte w ciągu dnia. Brytyjski czołgista, porucznik Gudgin, w swoich wspomnieniach mówił że Tygrys 131 miał zniszczyć w Tunezji dwa czołgi Churchill – ich załogi musiały się ewakuować. W trakcie walk Tiger 131 został trafiony trzema strzałami z 6-funtowych brytyjskich czołgów Churchill z 4 oddziału, eskadry A, 48. Królewskiego Pułku Czołgów (48th Royal Tank Regiment (RTR)).

Solidny strzał trafił w lufę działa Tygrysa i rykoszetował w pierścień wieży, blokując tym samym jego obrót i raniąc kierowcę oraz przedniego strzelca, niszcząc przy tym dodatkowo radio. Drugi strzał trafił w ucho do podnoszenia wieży, wyłączając w ten sposób mechanizm podnoszenia działa. Trzeci strzał natomiast trafił we właz ładowniczego, odbijając fragmenty w wieżyczkę. Niemiecka załoga w tej sytuacji opuściła pojazd wyskakując z niego, zabierając ze sobą rannych – nie wysadzili jednak maszyny. Zwykle gdy czołg został unieruchomiony załoga go wysadzała, wszystko po to aby przeciwnik nie mógł zbadać słabych punktów maszyny. Dlatego niezwykle ważnym okazało się przejęcie Tygrysa 131 w dobrej kondycji.

Widoczny rykoszet który unieruchomił wieżę czołgu Tiger 131
fot. Brutaldeluxe80 / Public domain

Pozostawili za sobą zniszczony, ale wciąż zdatny do jazdy i prawie nietknięty czołg! Został on następnie zabezpieczony przez Brytyjczyków, kiedy opanowali wzgórze Djebel Djaffa. Tiger 131 był pierwszym nietkniętym czołgiem Tygrys zdobytym przez siły brytyjskie.

Tiger 131, 6 maja 1943 rok – zwróćcie uwagę na widoczne uszkodzenie włazu ładowarki
fot. Loughlin (Sgt), No 2 Army Film & Photographic Unit

Prawdziwe trofeum wojenne

W 2012 roku w Daily Mail pojawił się artykuł, a następnie książka Noela Bothama i Bruce’a Montague’a zatytułowana „Catch that Tiger” gdzie stwierdzono, że ​​major Douglas Lidderdale, oficer inżynier, który nadzorował powrót Tygrysa 131 do Anglii, był odpowiedzialny za schwytanie Tiger 131 jako przywódca tajnej misji wyznaczonej przez samego Winstona Churchilla w celu uzyskania Tygrysa dla wywiadu aliantów. Choć początkowo uznano to za wiarygodną informację, Muzeum zwróciło uwagę na sporo luk i nie potwierdziło tą wersję wydarzeń.

Król Jerzy VI przeprowadza inspekcję Tygrysa 131, Tunis, czerwiec 1943 rok. Na czołgu widoczna namalowana odznaka brytyjskiej 1. armii.
fot. Gunn (Sgt), No 2 Army Film & Photographic Unit

Tygrys 131 został w 100% naprawiony przy użyciu części z innych zniszczonych Tygrysów i sprawdzony w celu oceny jego wydajności. Został również wystawiony w Tunisie i tam formalnie sprawdzony przez króla Jerzego VI oraz Winstona Churchilla. Czołg następnie w październiku 1943 roku został wysłany do Anglii. Tam był prezentowany jako trofeum w różnych miejscach, miało to podnieść morale wojenne. Dopiero po tym został poddany szeroko zakrojonym testom i ocenie przez Szkołę Techniki Czołgowej, która przygotowała szczegółowe raporty z jego budowy. Przechwycony czołg został przeniesiony do Muzeum Czołgów przez brytyjskie Ministerstwo Zaopatrzenia 25 września 1951 roku.

Mit który stał się prawdą

Tak naprawdę słynny PzKpfw VI Ausf. H1 „Tiger” nr ‚131’ z 1./schwere Panzer-Abteilung 504 został porzucony na drodze pomiędzy Medjez-el-Bab a Montarnaud w czasie walk o wzgórze Gueriat el Atach (znane jako punkt 174) i został przechwycony przez brytyjskich żołnierzy z 142nd Battalion RAC i 2nd Sherwood Foresters nie 21 kwietnia, tylko 24 kwietnia 1943 roku. Według historyka Wolfganga Schneidera załoga opuściła go już 19 kwietnia 1943 roku, kiedy to wraz z innym „Tygrysem” oraz III./Fallschirmjäger-Regiment 5 brał udział w Operacji „Fliederblüte”.

Ten błąd czasowy, który pojawia się w większości opracowań, wziął się z tego, że 21 kwietnia 1943 roku podczas ataku 48. Królewskiego Pułku Czołgów na Djebel Djaffa, jeden z czołgów Mk IV Churchill z „A” Squadron (dowódca: Lt. Peter Gudgin) otrzymał trafienie w pancerz przedni pociskiem z armaty kalibru 88 mm. Załodze udało się uciec, a z raportu 48. Królewskiego Pułku Czołgów można było wyczytać, że podczas walk w tym miejscy zniszczono 5 niemieckich czołgów, z czego jednym z nich miał być Tiger nr ‚131’. Lt. Peter Gudgin do końca życia myślał, że był to właśnie zdobyty nr ‚131’, co m.in. zawarł w swojej publikacji z lat 80., a jego wersję przyjęło Bovington Tank Museum.

Jednakże późniejsze badania przeprowadzone przez Dale’a Oscrofta – opublikowane na stronie www.tiger1.info – wykazały, że nie był to nr ‚131’, bo go tam nie było, a Bovington Tank Museum oficjalnie zaakceptowało jego analizę, dostępną tutaj.

Powojenne dzieje czołgu

W 1990 roku czołg został usunięty z ekspozycji w muzeum w celu renowacji. Renowacja obejmowała prawie całkowity demontaż czołgu. Zainstalowano w nim silnik Maybach HL230 z czołgu Tiger II, ponieważ oryginalny Maybach HL210 Tiger został pocięty na przekroje w celu prezentacji… Do komory silnika dodano nowoczesny system tłumienia ognia, jedyną istotną zmianę. Zużycie i osiągi zmodernizowanego silnika Tygrysa były badane przez metalurgów w celu zbadania stopów i wydajności niemieckiej produkcji podczas II wojny światowej.

W grudniu 2003 roku Tygrys 131 powrócił do muzeum z działającym silnikiem, co czyni go jedynym działającym czołgiem Tiger na świecie i najpopularniejszym eksponatem w muzeum. Dalsze prace i ponowne malowanie na kolory z epoki zakończyły renowację w 2012 r., A całkowity koszt wyniósł 80 000 tys. funtów.

Tygrys 131 w muzeum Bovington – Panzerkampfwagen VI Ausf E (SdKfz 181) (Tiger I)
fot. Makizox (CC BY-SA 4.0)

Czołg ten zagrał w 2014 roku w filmie Fury, był to pierwszy raz od 1950 roku, gdy prawdziwy Tygrys pojawił się w filmie fabularnym. Wcześniej czołg tego typu można było zobaczyć w filmie „Theirs Is the Glory” z 1946 roku i „They Were Not Divided” z 1950.

Najlepsze i najtańsze wykrywacze metalu na początek jak i dla profesjonalisty! Szukacie wykrywacza dla siebie? – koniecznie zapoznajcie się z ofertą naszego sklepu! ..i napiszcie do nas po rabat!

Pewne wykrywacze z najwyższej półki dla początkujących i zaawansowanych… do tego sprzęt do kopaniakoszulkiKUBKImonety i wiele innych – zapraszamy!

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Dodaj proszę swój komentarz!
Tutaj wpisz swoje imię